background

Saturday 18 January 2014

Sunnah Nabi SAW jadi amalan

Assalamualikum w.b.t..

Salam junjungan buat nabi Muhammad SAW kekasih Allah...Jom Selawat...
Sempena bulan kelahiran nabi saw ni...tergerak hati nak share serba sikit tentang sunnah nabi yang seharusnya menjadi amalan kita sehari2..

Alhamdulillah sejak dua menjak ni Allah SWT bukakan hatiku, tambahan pulak sempena bulan kelahiran nabi saw ni...percaya bahawa sunnah nabi adalah cara atau amalan yang terbaik..maka saya pn mula la buat reserach skit2 nak fhm lbh mndalam...ni aku kongsi dgn korang dari pembacaan saya...

Ni pulak adalah waktu-waktu yang digalakkan untuk kita berselawat ke atas nabi saw..

Pertama, saya nak tekankan amalan pemakanan nabi..kenapa?sebab dari pemakanan lah yang akan membentuk sistem rohani dan jasmani..hehehhe...boleh tera tuhhh????hikhik

Oleh sebab kita amalkan amalan pemakanan asal boleh...maka wujudlah penyakit yang mcm2 sekarang ni,,,,darah tinggi..kencing manis,,,,lemah jantung...gout...ye memang penyakit itu semua datangnya dari Allah..tapi sebagai umat islam kita digalakkan untuk berusaha dan berdoa..selebihnya terpulang pada Allah..betul kan?hehehhe...ni ialah antara cara pemakanan Rasullah...


Seboleh2nya, bagi sahabat2 yang terbaca enti saya kali ni..cubalah elakkan apa x elok untuk kita amalkan...saya pun dalam usaha untuk mengamalkan diet cara Rasullallah SAW...setiap kali saya hidangkan makanan, saya akan pastikan menu tidak akan bercampur antara darat dan laut.kerana dalam kitab juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi juga mencegah kita memakan ayam bersama susu kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahawa daging ayam mengandungi ion+ sedangkan dalam ikan mengandungi ion-, ini akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosak usus kita....dan cuba elakkan apa yang x disarankan oleh Rasullallah...Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasullallah SAW tidak pernah sakit  sepanjang hayatnya hanya demam sekali. karena Rasullallah SAW pandai menjaga makanannya sehari2. Kannnn???nampak x??? itulah pentingnya kita mengikut diet Rasullallah SAW...masih belum terlambat rasanya, klu rasa kita dah terlambat, jom kita tekankan pada anak2 kita..In sha Allah Allah permudahkan...


Ok..sekarang kita dah tau cara diet yang betul kan...so saya nak kongsi plak makanan kegemaran Rasullallah SAW. Sangat berkesan jika kita ikut diet Rasullallah dan kita amalkan makanan kesukaan Rasullallah SAW.
 Antara makanan kegemaran Rasullallah ialah, barli, kurma, buah tin, anggur/kismis, madu, semua jenis tembikai, susu, delima, minyak zaitun, habbatuss sauda, dan zafaran.

Ni antara khasiat makanan kegemaran nabi....


Rasanya cukup dulu buat kali ini..semoga kita mendapat manfaat darinya aminnn..bye uollssss!
ADIOS....hehehe..Assalamualaikum.....



No comments:

Post a Comment